Fler fetton åt folket!

Kommunalrådet Stefan Hanna vill införa en skatt för feta människor. Av en högst subjetiv anledning anser jag att det förslaget bör förkastas. Det förhåller sig nämligen så att jag lidit av en funktionsnedsättande fobi tidigare i mitt liv -en fobi som jag lyckats få bukt med tack vare det faktum att fler och fler individer kan sällas till den skara svenskar som ettiketteras som feta.

Jag minns så väl hur jag en gång som femåring besökte Hamnvakten med mina föräldrar. Vi hade tagit båten från Marby och angivit vid en av bryggorna i Lindö, för att kalasa på strips och hamburgare som där erbjöds (det som på den tiden hette strips kallas idag för pomme(s), för er som inte hade en aning). Hur som haver så var vi inte de enda som hade beslutat oss för att smida i oss onyttigheter till förbannelse. Vid ett av borden på uteserveringen satt ett fetto till dam och tuggade i sig strips och åsynen av det gav mig min allra första panikångestattack. Jag utbrast i skälvande fulgråt då det gjorde så otroligt ont i mig att bevittna denna enligt mig fruktansvärt sorgliga uppenbarelse - en främmande tjock kvinna ätandes pomme. När mamma och pappa fått förklarat för sig varför jag stortjöt, skrattade de lite oförstående men behjärtansvärt åt mig. Och hur kunde de göra annat? Det är inte särskilt vanligt att femåringar tillkännager regelrätta fobier, vilka i sin tur dessutom är en smula oortodoxa. Men det var vad som just skett, jag hade vädrat den fobi som under flertalet år framöver skulle krydda min tillvaro.

Fobin innebar att jag fick grov ångest och brast ut i gråt när jag såg främmande tjocka människor äta. Jag tyckte så otroligt synd om dem, då de i mina ögon utstrålade vemod. Än idag kan jag känna den där panikartade känslan av djup sorg inombords, när jag tänker tillbaka på tillfällena då det begav sig. Trots att jag är en smula nyfiken på vad anledningen till fobin kan ha varit, så orkar jag inte spekulera i det - det känns bara för skevt att en femåring drabbas av panikångestattacker när hon bevittnar en okänd fet människa mitt i maten.

Med tiden blev det hela emellertid bättre och jag är i princip säker på att anledningen till det var att jag oftare och oftare tvingades ta tjuren vid hornen. Idag är nämligen varannan man och var tredje kvinna klassad som tjock och andelen feta i Sverige har fördubblats sedan 1980 (enligt SCB). Det blev säkerligen min räddning och idag kan jag utan problem bevittna en överviktig människa äta. Jag har till och med varit i USA vid flera tillfällen och under längre perioder, utan några som helst problem! Men om Stefan Hanna får som han vill så kommer folk inte ha råd att vara feta längre och min fruktansvärda fobi riskerar att åter fatta greppet om mig. Så nej, nej, nej till fetmaskatt, ingen fetmaskatt, stoppa fetmaskatten!!!!!!





Kommentarer
Postat av: Gogge

Det finns ett avsnitt av Outsiders som gick på femman som handlade om en ung tjej som hade fobi mot fetton. Hon kunde inte ens vistas i närheten av dem.

2011-01-03 @ 17:07:04
URL: http://surbullen.blogspot.com
Postat av: Noni

Jag såg det avsnitten, det var helt galet. Hon låste in sig på toa och grejer! Jag grät a typ sorg och medlidande och grejer, hade kanske fattat stigmat i att va fet och så fick jag ångest för deras skull. Än mer galet!

2011-01-03 @ 17:15:27
Postat av: Lindooow

Oh my God, det hade jag inte en aning om att du hade? Måste varit jätte jobbigt..

Men hur menar den där Stefan Hanna med att fetton ska betala fettoskatt? Ska hela Sveriges befolkning vägas först och där efter skulle de som har ett BMI på >30 få fettoräkning hemskickat i brevlådan varje kvartal? eller kommer det gå på autogiro? Låter konstigt..

På xtravaganza där jag jobbar som hälsocoach, pushar vi överviktiga till nya vanor och ett lättare liv. Eftersom det är ett helhetskoncept där alla delar ingår för att ge alla förutsättningar för kunden att lyckas, så blir kostnaden där efter också. Om alla våra kunder som går hos oss skulle behöva betala en fettosavgift på x-antal kr, så tror jag att många inte skulle ha råd att gå hos oss för att få hjälp.. Alltså skulle de fortfarande förbli överviktiga och kilona skulle bara byggas på.. vill veta mer!

2011-01-03 @ 19:12:46
Postat av: Noni

Hanna menar att folk som inte tar hand om sig och skiter i att motionera och äter och dricker dåligt, ska åläggas en fettoskatt. Det finns många svårigheter med detta, bortsett från dem som du nämner så har vi ju även problemet med "smala" fetton (jag ingår i den grupen) - de som lever på precis samma vis som feta personer men som "välsignats" med kroppar som inte avslöjar att de så gör. Deras smala kroppar tar dock precis lika mkt stryk som de fetas och kommer också kosta samhället en massa pengar.



Det är egentligen ganska många som borde extraskattas, exempel:



*rökare (uppenbart)

*föräldrar som missköter sina barn (kostar multum)

*knarkare (uppenbart)

*alkoholbrukare (jag menar ej enbart missbrukare, även den bäste kan bli för full, ramla och tvingas uppsöka läkarvård)

*allergiker (lurade av sina gena kroppar lixom, suckers!!)

*folk som bor centralt (avgaserna förkortar din livslängd med flera år)



Listan kan göras LÅNG!!!



2011-01-05 @ 11:36:20
Postat av: Nilli

Jag tycker att det ska bli ett stopp på fetman i Sverige, är ju sannerligen sjukt att Sverige i princip är lilla USA, har dock svårt att se att skatten skulle kunna ändra på det, sedan kan man ju också se på arvsanlagen huruvida man ska extra beskatta folk för fel gener...



Nja, höja priset på snabbmat rejält, höja villkoren för och var man får sälja sån mat etc men sedan tror jag egentligen inte på att bestämma över en människa, det handlar ju om att vilja bestämma sig själv för att leva hälsosamt, utan att gå till extremes.



Sedan kan man ju också kolla på dom exemplen du tog, det är ju också en poäng på att just fettoskatten inte känns vara ett vinnande koncept.



Men vad vet jag. Min sambo tyckte att det skulle vara dyrare för feta att flyga eftersom att det är så hårda regler på hur mycket bagage man får ha med sig, men jag vet inte om han var seriös...:P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0