Fragment ur två nyblivna morsors mailväxling

2010-01-11

Jenny till Noni
Jag läste lite i en bok om barns utvecklingssprång det första året och att de under dessa perioder  kan bli gnälligare och i den presenterades några tips på hur man då kunde trösta dem. Jag tänkte här dela med mig lite av dem:

*Krama och smek barnet
*Vagga försiktigt barnet
*Gå sakta omkring med barnet
*Prata med barnet eller sjun för det
*Klappa barnet lätt i baken..

Jag vill också ge ut en bok med självklarheter typ "om du blir yr öppna, munnen och ta ett andetag".


Noni till Jenny
Vad var det där för bok, den verkade sjukt lärorik och full av användbara tips och råd som man inte tidigare hört talas om. Det är väldigt roligt med nytänkande litteratur om hur exempelvis barn ska hanteras. Jag brukar borra in mig i och blåsa Musse på sidan av halsen mellan axeln och örat lixom (så där som vissa gör på sina barns magar med pruttljud), när han är gnällig och det tycker han är skönt, men eftersom det inte stod med i den där boken så måste jag nog sluta. Det är ändå viktigt att hålla sig till konstens regler för annars kan ju ens barn säkert ta skada och växa upp till Mattias Flink, Thomas Quick, Ebba Von Sydov eller Katrin Sytomierska.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0