Ööööööhhhh...

....jag kan ha plockat och förvällt en giftig svamp...



Om jag inte drabbas av buksmärtor, medvetslöshet eller diarré inom 24 timmar, så kommer jag att bjuda mina tjejer på den i morn. Det här med svamp är en djävla djungel, men bor man granne med skogen så gör man och då är det ens plikt att ge sig ut bland tall, gran och björk för att ta vara på alla läckerheter. Årligen drabbas dock ungefär 100 personer av svår svampförgiftning i Sverige och cirka 1000 av lindrig, det är ibland svårt att undvika oläckerheterna...

I morse klockan 07:04 fick vi förövrigt besök av sotaren, han tittade lite medlidsamt på mig när jag öppnade dörren och sa: "ja jag skulle ju komma idag, vi har ju avtalat tid om du minns?". Jag antar att jag gav ett otroligt yrvaket intryck, trots att vi hade varit uppe över 1.5 h och jag hade tagit tre shots av gårdagens kallnade kaffe...

Now off to Ica Maxi för inhandlande av skinkstek, hoppas jag blir igenkänd idag igen.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Spännande vilken sorts giftig svamp tror du att det är?

2010-08-17 @ 16:27:59
Postat av: Noni

Jag har kommit fram till att det är en sopp, så om den är giftig så är det en Djävulssopp för det är nämligen den enda giftiga soppen som finns i Sverige. Den är dock ytterst sällsynt och har hittills enkom förekommit på Öland och Gotland och då i lövskog samt på mycket kalkrik mark. Risken för att jag satt i mig en bit av en sådan kan tyckas sig minimal, men med tanke klimatförändringarna och sommarens enorma värmebölja, så är jag ändå en smula oroad. Jag har dock ännu inga känningar av någon förgiftning.

2010-08-17 @ 20:24:51
Postat av: ----------------------

Lord have mercy on your soul!

2010-08-17 @ 20:37:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0