Tack Surgubbe, tack!



Igår var jag ute i det fina vädret och rastade min bebis och min hund. Vi gick i Södra Promenaden i Norrköping och alla som gått där vet att där finns en bred bana för cyklister och en smal bana för fotjängare. Cykelbanan var relativt fri från snö och is, varför jag valde att trampa på där i raskt tempo i sället för att slira mig fram på myrsteg på den hala gångstigen bredvid. Det kändes så härligt att knalla fram i solen och med lätthet kunna skjuta vagnen framför sig!

När jag vid ett tillfälle blickar upp mot den långa raka väg som vi hade framför oss, ser jag hur ett vinglande åkdon är på väg mot oss. Det hela såg mycket märkligt ut, något vajade och svajade från sida till sida i promenaden och jag kunde inte riktigt urskilja vad det var. När det kommit lite närmre upptäckte jag emellertid att det var en cigarettrökande man med en enorm mössa, som cyklade i sick sack i ett ganska högt tempo mot oss. Jag kom på mig själv med att börja trampa neurotiskt på stället för jag kunde inte bestämma mig för om jag skulle fortsätta rakt fram och veja för honom i sista stund, eller om jag skulle försöka köra upp vagn och jycke i snödrivan till vänster om oss. Mer än så hann jag inte tänka förrän spektaklet var en hårsmån från att ränna rätt in i oss och jag tror mig bestämt ha hört Håkan fisa till av förslräckelse.

Mannen tvärbromsade och spände ögonen i mig medan han drog i sig ett väldigt djupt boss av sin cigarett, för att i nästa sekund häva ur sig en av svordomar tillspetsad salva om hur urbota korkad och fräck jag var som hade mage att lunka fram med min vagn och min byracka på cykelbanan. Det fanns ju för djävelen en gångväg precis intill!!!!! Han skakade argt på huvudet och sög i sig ännu en rejäl dos av livsfarligheter från sin äckliga fimp. Samtidigt funderade jag på om jag sakligt skulle framhäva att jag som förde både vagn och jycke, också hade rätt att avnjuta asfalt på min promenad. Eller skulle jag kanske ta till en mer offensiv och anklagande taktik, genom att understryka hans enormt vårdslösa framfart? Det var då det kom till mig likt ett brev på posten och med den släpigaste söderslang signerad 1968, hävde jag sturskt ur mig:
 - Ta din gamla cigarett å cyckla till Bahamas istället!
Gubben tittade oförstående på mig men fann sig kvickt och tog åter barskt till orda. Vad han sa nådde dock inte fram till mitt medvetande, jag var nämligen i full färd med att i detal gå igenom vad som just inträffat. Det kändes så overkligt att jag i ett äkta sammanhang givits tillfälle att nyttja ett så kultstämplat och svårt citat som detta. Jag är helt säker på att Kenta och Stoffe är otroligt stolta över mig, var de nu befinner sig.   

Tack surgubbe för möjligheten, tack!  


Kommentarer
Postat av: Jenny

Bahamas det är där du hör hemma vaaaa!

Mkt bra sagt!

2010-03-07 @ 09:45:38
Postat av: Henny

Klockrent, ha ha ha! Grattis

2010-03-07 @ 10:50:52
Postat av: Lillis Morsa

Fast det är ju inte okej att gå på cykelbanan

2010-03-07 @ 10:52:42
Postat av: Marie

Var gärna med i tävlingen på min blogg, du tävlar om en röd "hopp" ren för barn :) Kram!

2010-03-07 @ 11:29:33
URL: http://lillmian.se
Postat av: A home far away

Jaaadu en del människor ska helst låsas in verkar det som (syftar givetvis på surgubben;) sånt kan ju förstöra en hel dag...



Kram Gunilla i Singapore

2010-03-07 @ 12:33:28
URL: http://www.vitaanglar.blogspot.com
Postat av: Juhanna

Bra skrivet, men varför har du rgenskydd på vagnen i solsken?

2010-03-09 @ 22:14:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0