Tro, hopp och kärlek

Det var en gång en mamma som var så snäll och mild
Hon hade fått en bebi som var förskräckligt vild
Allt som var farligt ville Bebin göra
På mammans tjat ville han aldrig höra

Det ni läste just är första stycket ur Mamman och den vilda Bebin - en bok som vi fick av Jenny och Nora förra våren. Jenny hade förstått att Musse var ungefär som den vilda bebin, så hon tycke att det var en passande bok för oss. Och hon hade så klart rätt; springa med dockvagnen, upp på stolen, läsa boken, dragkamp med Håkan, hoppa på bordet, fram med kastrullerna, rulla runt på golvet, studsa i sängen, bank på Benny samt kast med liten pipmugg - allt detta inom loppet av 3 minuter. Pust och flämt!



När mamman skulle diska efter maten
och stod och skramlade med kopparna och faten
så höll hon på att svimma
för bebin hoppa i och ville simma

Ovanstående scenario var ungefär vad som inträffade i går, Musse drog fram en köksstol som han blixtsnabbt klättrade upp på och om jag inte hade varit kvick nog så hade han stått på näsan bland smutsdisken i diskhon. Jag har alltid hjärtat i halsgropen när jag är med honom och när han somnat för kvällen går luften ur mig och min kropp vill falla till golvet likt en lealös geléklump. Människor som besöker oss blir trötta efter några minuter i min lilla orkans närvaro och jag i min tur börjar bli trött på frågan om ifall han alltid är så här VILD!? Ja, han är ALLTID precis så vild!



MEN förstår ni, nu ska jag avslöja en sak. Denna galna och busiga virvelvind som kan orsaka en sådan förödelse i vaket tillstånd, är på fullaste allvar och i ärlighetens namn det som får mig att kliva upp på morgnarna. Han är det som som gör att jag kan rycka på axlarna och säga till mig själv att allting kommer att ordna sig. Detta låter kanske konstigt, han borde väl vara det som gör att jag oroar mig än mer? Han borde väl förmå mig att uppleva att de svårigheter och jobbigheter som jag ständigt och jämt tampas med, skapar än mer förödelse om allt skiter sig eftersom de ju då även drabbar honom och hans tillvaro.

Men så är det alltså inte, för så länge jag har Musse och han är frisk och kry och springer runt, tjoar, tjimmar, skrattar och skriker så är mitt liv komplett. Så länge jag har det här vackra barnet att slösa all min kärlek på och spendera min tid med, så känner jag mig trygg. Jag behöver inget annat, för ingenting annat är värt någonting i jämförelse. Och han behöver i sin tur inte heller något annat än en kärleksfull, glad och rolig familj. Om hans vinteroverall är ärvd efter Arvid eller nyinköpt och regnbågsrandig från Molo, spelar honom ingen roll. Om vi har picknick med äggmackor på utkiksberget i skogen, istället för att ta en tur till svindyra Kolmårdens djurpark med tillhörande restaurangbesök, så är han precis lika glad. Min son behöver inga dyra designleksaker från danska Rice, i går lekte han så glatt med små kottar och pinnar samt en maruska-docka som vi fått efter hans farmor. Varken Musse eller jag längtar efter att åka utomlands, vi tar ju dagligen med oss våra knasiga hundar till vår fina sjö Glottern och badar i den.


Jag kliver alltså inte upp om morgnarna för Musses skull, jag kliver upp om morgnarna tack vare Musse. Så tack Musse, tack för att jag får känna kärlek, glädje och framtidshopp. Du är beviset på att jag alltid kommer kunna skratta och vara glad, det är därför som du också är min trygghet.

"allting ordnar sig"


Kommentarer
Postat av: Anonym

Förr i tiden lindade man barnen hårt och hängde upp dom på spikar i väggen och då blev dom både lugna och fick raka ben(källhänvisning: nått nummer av allt om historia eller nått). Det var väl framför allt bebisar, men det går säkert bra med äldre barn oxå. Om du behöver hämta andan nån gång alltså.:0P

2011-08-03 @ 12:56:50
Postat av: Noni

Men då är det ju det där med yyyyyylandet! Hans yyyyylande skär lixom genom märg och ben efter ett tag. Man blir lixom sinnessjuk av hans ylande.

2011-08-03 @ 13:26:20
Postat av: Pilla

Håret reser sig på hela min kropp när jag läste det här... Så himla fint skrivet, jag verkligen älskar att läsa din blogg för du är en fantastisk skribent! Kramar från Alvin och Pilla

2011-08-03 @ 13:51:39
Postat av: Noni

PUSS OCH KRAM OCH TACK!

2011-08-03 @ 14:00:39
Postat av: Laika

Tulle!! Underbara pojke! Det är fart i honom, men det är en del av hans charm! Tycker absolut inte att han är vild, men han har mycket energi!!! En riktig ängel och ett charmtroll av hög kaliber! Kram

2011-08-03 @ 16:29:54
Postat av: Danne

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!

2011-08-03 @ 19:01:27
Postat av: Millan

ni är så fina!!!

2011-08-03 @ 20:28:10
Postat av: Sara & Elma

Fina fina MusGöran!!!!

2011-08-03 @ 20:39:25
Postat av: Linda Liljeblad

Så vackert Noni!! Jag har haft högläsning för Magnus här nu o tårarna spruta. Du är en underbar mamma. O jag har älskat din Musse sen jag såg honom första gången! jag är så glad att han är i såå trygga händer. KRAAAM

2011-08-03 @ 21:55:05
Postat av: Kim

Rätt i hjärtat!

2011-08-04 @ 08:00:39
Postat av: Jossan

underbar läsning! njutning från första början till slutet!

2011-08-04 @ 08:02:17
URL: http://josephines.blogg.se/
Postat av: ...

Ryser!

2011-08-04 @ 11:18:12
Postat av: Anonym

Här sitter jag med tårarna rinnandes för kinderna. Det är så fint det du skriver. Å han är så fin din grabb och barn ska vara livliga för då är dom glada och mår bra. Ta vara på småbarnsåren för dom går över så fort.



/mormor till Py

2011-08-04 @ 11:23:56
Postat av: Mr Muffin

jag blev rörd av detta o då har jag inte ens barn själv. Hur lyckas du!?

2011-08-04 @ 12:00:48
Postat av: Lindooow

Får gåshud.. Det där kom rakt från ditt hjärta <3 älskar din blogg kusin vitamin

2011-08-04 @ 23:23:22
Postat av: Angelika

Jag älskar verkligen din blogg och dig. Det känns som om jag käbber dig. Du tänker precis som jag och jag känner igen mig hela tiden. Man får både skratt och tårar av din blogg. Den är bäst helt enkelt.

2011-08-05 @ 08:14:14
Postat av: Angelika

Känner skulle det stå.

2011-08-05 @ 08:14:42
Postat av: Lotta

Sååå fint Noni... De är underbara de små ;)

2011-08-05 @ 11:18:17
Postat av: Ida Jöris

Så fantastiskt skrivet av en fantastisk mamma! Pussar och kramar till dig och din fina familj!

2011-08-05 @ 17:46:58
Postat av: Ville

Gulle!!!!!

2011-08-05 @ 22:12:31
Postat av: Nils

Feint du. Det där var allt Fredrik Backmans inlägg om den stressade kvinnan i bilen inte var. Om du hajjar vad jag menar?

2011-08-05 @ 22:36:48
URL: http://www.byggidioterna.blogspot.com
Postat av: E

Finast!

2011-08-06 @ 22:16:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0