Ta tillfället i akt gott folk!

Under 2008 och 2009 arbetade jag på den statliga myndigheten Boverket, med ett gigantiskt regeringsuppdrag som syftade till att stärka tryggheten i stad- och tätortsmiljö ur ett jämställdhetsperspektiv. Projektet var uppdraget av inga mindre än dåvarande jämställdhetsminister och migrationsminister Nyamko Sabuni (Fp) och miljöminister Andreas Carlgren (C ). Jag minns hur Sabuni under presskonferensen då projektet offentliggjordes, med bestämd ton framhävde dess syfte; att kvinnor ska kunna gå hem från exempelvis krogen utan att känna sig otrygga. Boverket fick en summa pengar att förfoga över för att möjliggöra detta, via exempelvis kunskapsförmedling och bidrag till bland annat kommunala projekt. I mitt stilla sinne reflekterade jag i detta läge över hur enkelt regeringen gjorde det för sig: "VIKTIGT, vi får inte glömma att innan valet faktiskt göra något för jämställdheten! Hmmmmmm….? Det får dock inte vara något som gör att någon känner sig trampad på tårna, så vi vill exempelvis inte uppröra näringslivet med åtgärder för att få in fler kvinnor i bolagsstyrelserna, eller göra något åt löneglappet kvinnor och män emellan och eller få fler män att ta ut föräldraledighet! Men vad ska vi göra då? Hmmmmm…? Vad sägs om att fixa till den fysiska miljön lite, så att de otrygga kvinnorna av idag kan känna sig lite mer trygga? Ja men vilken bra idé, det kommer ju otvivelaktigt att gillas av alla!".

 

Det fanns emellertid någon mer än jag som tyckte att det fanns anledning att diskutera essensen av detta gigantiska projekt. Det fanns en person som utan att blinka till och med framhävde att det var en usel idé, att spendera pengar på att förmå Sveriges honkönade att kunna röra sig fritt i våra städer utan att vara rädda. Denna någon var Pär Ström - mannen bakom sighten Genusnytt och författare till den just utgivna boken Mansförtryck och kvinnovälde. Ströms ifrågasättande av regeringsuppdraget, bestod emellertid i att inga pengar alls ska satsas på kvinnor. Enligt Ström förhåller det sig nämligen redan precis så som titeln på hans bok förtäljer, att kvinnorna styr Sverige medan männen är de förtryckta. Ström gör gällande att mannen av idag är marginaliserad och detta påstående understöder han genom att bland annat leta rätt på och rabbla upp alla möjliga åtgärder som syftar till att förmå jämställdhet. Vad dessa åtgärder är sprungna ur bryr han sig dock inte om, han är övertygad om att kvinnor inte alls är otrygga, blir utsatta för våld och förtryck, har lägre lön än män eller missgynnas på grund av barnafödande. Enligt Ström förhåller det sig nämligen precis tvärt om (!).

 

Oundvikligen blir man full i skratt och det är lätt att avfärda Ström som den avundsjuke kvinnohatare och uppmärksamhetsuktare han är. Man kan enkelt slå hål på varenda ett av hans sanningslösa påståenden, enkom genom att ställa enkla frågor så som: varifrån har du fått idén om att kvinnor har högre lön än män? Absurditeterna avlöser varandra i Ströms resonemang och aldrig någonsin lyckas han understryka dem med annat än sina egna fantasier.

 

Visst kan vi idiotförklara Ström som en sinnesförvirrad dåre utan verklighetsuppfattning, men det vinner vi inte mycket på. Vad vi istället bör göra är att ta vara på honom som fenomen. Även om hans missnöje måhända bottnar i något personligt och till stor del består av avundsjuka och egoism, så kan han betraktas som en reaktion på att män också besitter ett konstruerat kön och att även män missgynnas av ett ojämställt samhälle. Pär Ström är för jämställdheten vad Jimmie Åkesson är för invandringspolitiken - någon som har insett att något inte står rätt till, men som på grund av missnöje och en förvriden verklighetsuppfattning inte förmår förvalta denna insikt. Åkesson är exempelvis övertygad om att svenska pensionärer missgynnas till förmån för muslimska burkabärande barnavlande kvinnor (vi minns alla SD´s otrevliga valfilm). Ström är övertygad om att svenska kvinnor har manipulerat sig till så pass mycket ekonomiskt stöd från exempelvis statliga instanser, att männen skuffats undan och hamnat i förgrunden.

 

Så låt nu Pär Ström vädra sina floskler och utnyttja på så vis tillfället att stöta och blöta jämställdhetens olika problematiker. Bemöt sakligt hans absurditeter med fakta och ta på så vis tillfället i akt att belysa de sanna jämställdhetsfrågorna. Passa på att syna de politiska åtgärder för jämställdhet, som det idag satsas pengar på. Kanske spenderas våra skattepengar inte på sådant som vi anser vara mest relevant och nödvändigt när det kommer till denna typ av orättvisor?


Kommentarer
Postat av: Gogge

Jag stör mig mest på att en tomte som Pär Ström får så mycket medialt utrymme.



http://rodeo.net/lisamagnusson/2011/05/21/sex-feministiska-myter/

2011-05-23 @ 10:15:11
URL: http://surbullen.blogspot.com
Postat av: Noni

Det stör inte mig det minsta, jämställdhetsproblematiken behöver stötas och blötas och även om Pär Ström inte har något vettigt att säga, så är det vettigt att han säger det. Runt om i våra Svenska stugor diskuteras hans påståenden livligt just nu och det är aldrig av ondo.



Ps. jag placerade Lisa Magnusson i precis samma fack som jag placerar Per Ström, när hon jobbade på Aftonbladet. Jag har inte orkat ta reda på om hon kammat sig sedan hon slutade där och idag visar en annan sida av sig själv? Hennes text som du refererar till ovan, bjuder dock på en och annan poäng men de där självmålsanalyserna tvingar mig fan att bita i skämskudden.



2011-05-23 @ 21:10:15
Postat av: Gogge

Hmm ja där har du väl iofs en poäng. Men samtidigt känns det som att "feministhatarna" får vatten på sin kvarn och tycker att de nu får belägg för sitt trams när någon på tv tycker likadant.



Hmm ja Lisa blandar och ger en del skulle man kunna säga. Ofast tycker jag att hon skriver rätt underhållande. men sen är det ju svårt att vara helt objektiv när det gäller folk man känner.

2011-05-24 @ 09:01:03
URL: http://surbullen.blogspot.com
Postat av: noni

Feministhatarna hatade ju redan innan, fast kanske mer i tysthet. När Pär ström ges utrymme och samtidigt får mothugg, så får dom lika mycket vatten på sin kvarn som dom blir motbevisade.



Jag minns hur jag vid ett tillfälle skrev en mycket saklig kommentar om någon av Lisas texter på AB och hon svarade med att kalla mig för gammal kärring. Snacka om att framhäva sig själv i dålig dager. Jag hoppas som sagt att hon idag inte har samma krav på sig/behov av att provocera, som när hon skrev för AB. Sedan kan ju inte alla vara samhällsanalytiker som vädrar sina åsikter på nätet och mina krav när det kommer till genusanalyser är extremhöga måste jag inflika.



2011-05-24 @ 19:43:36
Postat av: Gogge

Det har du givetvis rätt i. Jag har inte riktigt sett det på det sättet utan mest stört mig på honom.



Ja det låter ju onekligen oerhört fånigt gjort av henne. Jag förstår det och det tycker jag är bra.

2011-05-25 @ 10:40:58
URL: http://surbullen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0