Säljaren står för emballaget - köparen står för frakten

De flesta säljare på Tradera är vädigt noga med att skriva ut villkoren för försäljningen av prylen de utbjudit på auktion. Meningen "pengarna ska finnas på mitt konto inom tre dagar efter avslutad auktion, först därefter skickar jag varan" är exempelvis  i princip  standardiserad. En annan mening som väldigt ofta förekommer i annonser på Tradera, är "Köparen står för frakten, säljaren står för emballaget". Detta ger en känsla av att ett likhetstecken kan placeras mellan emballage och fraktkostnad och man upplever det som rättvist att man som köpare ska betala frakten eftersom säljaren ju står för det skyddande emballaget.

Så här har dock mina senaste traderavinster sett ut då de anlänt genom mitt brevinkast:
 






Säljaren väljer alltså att benämna en återanvänd plastpåse som emballage och understryker dessutom sin generositet genom att redan i annonsen skriva ut att denne står för dess kostnad. Hur man definierar saker och ting är tydligen väldigt olika...


Kommentarer
Postat av: kristus..

Den moderne postorder-morsan..

2010-03-04 @ 16:46:43
Postat av: Noni

Kristus, Tradera e som crack!

2010-03-04 @ 19:56:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0