Morsan gör sig till

I går kom bästaste babsen, lille Charlie och Doris the Dog på besök i Åbylon. Jag bjöd på stek med sås gjord på blandsvamp (kantareller, tegelsopp och björksopp) som jag plockat i skogen precis runt knuten och basmatiris. Självklart ville jag även vara lite spexig, så jag bakade en tårta - NONITÅRTAN!

Man kan ju kanske tro att det här med att uppfinna tårtor kan vara ett gissel, men så länge man svänger sig med de rätta matlagningstermerna så håller man sig på banan kan jag förtälja. När jag exempelvis kokade ihop fyllningarna så förklarade jag för åskådarna (Musse och Håkan) att den ytterst söta smörkrämen som jag gjorde på vit choklad, blev en härlig BRYTNING mot den aningen bittrare smörkräm som jag gjorde på mörk choklad med en kakaohalt av 70 %.



Vad jag även var ytterst tydlig inför åskådarna med, var att i den sistnämnda smörkrämen måste salt tillföras eftersom salt och choklad GIFTER SIG. Choklad GIFTER SIG även med kaffe, så det ska också blandas ned i den mörka smörkrämen. Dessa två giftermål gjorde mig emellertid en aning orolig då månggifte ju är förbjudet i Sverige. Jag beslöt mig således för att tillföra kokosflingor i krämen, så att där blev jämna par. Kokosen rostade jag innan i en het panna, när man rostar kokos så FÖRHÖJER man nämligen dess smak.


Ovan: tårtbottnarna ihopsatta med de olika fyllningarna emellan, obs: den nedersta bottnen är en kladdkaka.


Ovan: tårtan kläs i grädde som tillspexats med lite blå karamellfärg


Ovan: tårtan klädd, men vad är en outfit utan accessoarer? INGET!


Ovan:Nonitårtan i fulländad outfit med accessoarer av bananskivor, vindruvor, nektarinskivor, riven mörk choklad och kokosflingor.

Minns de avgörande matlagningstermerna:

  • En söt och en bitter smak skapar en härlig BRYTNING om de separat adderas i samma bakverk
  • Ingredienser som passar ihop GIFTER SIG
  • Kokos smakar mer om det rostas = smaken FÖRHÖJS

Kommentarer
Postat av: Linnea Larsson

O my God! Den ser riktigt god ut! Lyxig :-P där skulle ruth blivit stolt! Du har ju riktig talang :-))

2010-08-19 @ 22:47:39
Postat av: Noni

Rut hade nog ett finger med i spelet när jag fixade tårtan!

2010-08-20 @ 09:12:37
Postat av: Linnea Larsson

Kan tänka mig det! :-))

2010-08-20 @ 15:36:31
Postat av: Pernilla

Du du gillar ju loppi och tradera, då antar jag att du kommer gilla swoppers.se. Jag har testat idag och fy fan vad roligt det är! :)

2010-08-20 @ 15:56:52
URL: http://viciousmamalicious.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0